Week 2 - Reisverslag uit Rangala, Kenia van Fenna Pijman - WaarBenJij.nu Week 2 - Reisverslag uit Rangala, Kenia van Fenna Pijman - WaarBenJij.nu

Week 2

Door: Fenna

Blijf op de hoogte en volg Fenna

14 April 2019 | Kenia, Rangala

8-04-19
Het is weer een vroege morgen om 6:45 ging de wekker. Ik heb mezelf aangekleed en ben wat gaan ontbijten. Om 7:50 liepen Maartje en ik naar Baby home, het is vandaag mijn eerste volle dag in baby home. De dames van baby home beginnen de dag altijd met bidden dus deden wij netjes ons stil houden. Op het begin van de ochtend zijn de meeste kinderen/ baby’s wel wakker. De kindjes die nog niet wakker zijn worden dan op dat moment wakker gemaakt. Ik ging helpen bij de kleine kindjes die zijn allemaal zo rond 1 jaar oud. En Maartje echt bij de aller kleinste kindjes. We beginnen met het wassen van de kinderen, en onder tussen krijgen de andere die op dat moment niet gewassen worden een flesje met een soort van pap. Het viel me op dat ze hier heel hardhandig omgaan met de kinderen, ze pakken ze gewoon op aan de armpjes of aan 1 arm. Het wassen van de kinderen is ook een geval apart, dat gebeurd gewoon in een soort van normale wasbak, niet een speciaal kinderbadje. Dus je pakt 2 scheppen warm water uit een aparte teil vol met water en je doet er wat koud kraanwater bij. Bij de wasbak ligt een washandje en een klompje met zeep en daar moeten we dus de kindjes mee wassen. Ik heb dus deze ochtend alle kindjes gewassen, na het wassen werden ze door een medewerkster aangekleed. Na het eten en wassen werden de kinderen naar de speelkamer gebracht en daar moest ik maar bij gaan zitten. Dus zat ik daar maar een beetje te letten op de kindjes na een tijdje kwam Maartje gezellig naar mij toe. Omdat de begeleiding hier ook heel slecht is heb je dus geen idee wat je allemaal kan doen. Vandaag kwam Mariëlle ook op bezoek om te kijken hoe het was en om dingen te bespreken. Ik wilde graag wat meer weten over de tandarts dus zijn Mariëlle en ik naar de sister gegaan die vooral gaat over het ziekenhuis. We zijn niet veel verder gekomen met het gesprek over de tandarts ik heb dus nog steeds geen idee of hij nou wel of niet komt… Na het gesprek zijn Mariëlle en ik, Aleyna op gaan zoeken om te kijken hoe het met haar ging. We hebben toen besloten om even bij elkaar te komen om alles goed te bespreken. Na de pauze hebben Maartje en ik geholpen met het opvouwen van de was en zijn daarna gaan spelen met de grootste kinderen hier. Toen de stage dag bijna klaar was kwam op dat moment een heel klein weesje binnen van 1 week oud. De moeder is net na de bevalling overleden en de vader is onbekend. Dus Maartje en ik gingen gewoon kijken naar het kindje, en opeens zeiden de zusters van Fenna dit is nu jouw kindje. Dat betekend dus dat ik op dat kindje extra goed moet letten en ze verwachten nu van mij ook dat ik het kindje sponsor. Ik ben hier niet helemaal blij mee want het is nu voor mij echt een verantwoordelijkheid geworden en verwachten ze veel dingen van mij. Dus ik weet niet zo goed wat ik er precies mee aan moet. Ik heb het kindje wel even de fles gegeven en op bed gelegd. Daarna zijn Maartje en ik vertrokken naar ons huis. Vanavond hadden we zin in een vettige hap dus hebben we frietjes gefrituurd samen met loempia’s en samosa( driehoekje van deeg gevuld met groentje) daarna hebben ik lekker op de bank gezeten, daarna ben ik gaan douchen en straks lekker naar bed.

9-04-19
Vandaag mijn tweede dag bij babyhome, na het gebruikelijke gebed van de zuster kreeg ik nog maar een keer te horen dat ik extra goed voor het nieuwe kindje moet zorgen. Ik wordt hier niet blij van en voel me er erg ongemakkelijk bij. Het onderwerp luiers is hier ook een geval apart, ze gebruiken hier geen pampers of andere wegwerp luiers. Hier worden de luiers van doeken gemaakt. Dus als ik de kinderen ’s ochtends uitkleed en ik vind een doek vol met poep wordt ik niet heel vrolijk. Ik had dus een kindje uitgekleed en uit bed gehaald en even op de grond gezet, ik draaide maar net om en hij had de vloer al onder gepoept en geplast. Ben ik blij dat ik hem niet vast had op dat moment, het moest natuurlijk wel opgeruimd worden maar je dacht toch niet dat ik dat ga doen (hihi) dus was een medewerkster zo lief om het op te ruimen. Na dat alle kindjes waren gewassen en aangekleed was het tijd om met de kinderen te spelen. We gingen met de kinderen en de juf naar The Girl school. Ook al denken de kindjes dat we naar Mombassa gaan, eigenlijk best wel zielig. Toen we terug waren zijn we nog een keer langs de baby’s gegaan. Na de middag pauze hebben we eerst de kinderen wat eten gegeven en daarna zijn we nog een stuk gaan wandelen, eerst naar de kerk en op datzelfde compound zit dat weer The boys school, ik ben er vandaag ook achter gekomen dat de tanden van de kinderen hier nooit worden gepoetst, ze hebben hier geen tandenborstels en ook geen tandpasta helaas, dus ze verwachtten al weer dat ik die maar voor ze ging kopen. Toen we terug liepen naar ons compound zagen we al dat het elk moment kon gaan losbarsten en dat deed het ook toen we binnen kwamen bij baby home. Maartje en ik hebben onze laatste ronde gedaan bij alle kinderen en zijn daarna heel snel naar ons huis gerend. Toen we allemaal thuis waren hebben we onze dag besproken en zijn we begonnen aan het avond eten. Na het eten heb ik weer lekker gedoucht en heb ik ook mijn laats gedownloade aflevering gekeken van The Vampire Diaries. Alvast slaaplekker xxx

10-04-19
goeiemorgen allemaal, vandaag weer een stage dag bij baby home. De ochtend was best wel zwaar ik en een medewerkster gingen naar het ziekenhuis met kindjes omdat ze alle 2 erg ziek zijn, dus de ochtend duurde echt heel erg lang. Na de middag pauze zijn we met de grotere kinderen gaan spelen. En opeens was ik gewoon helemaal klaar met alles, ik was de kinderen helemaal zat omdat de ene mij beet, de andere hangt heel de tijd aan je, of ze knijpen weer hard in je neus. Ook in het ziekenhuis is er niks voor mij te doen, ik hoor ook maar niks over de tandarts of hij nou wel of niet wilt komen. Het enigste wat ik hier gewoon wil doen is stage lopen bij een tandarts, ik kom hier niet om kinderen te verzorgen of om verpleegstertje te spelen. Maar na even erover gepraat te hebben ging het wel weer. Ik heb lekker gedoucht voor een soort van ‘’me time’’ Die avond hebben we ook een soepje gemaakt, na de soep werd ik opeens weer ontzettend beroerd en ben dus daarom vroeg naar bed gegaan.

11-04-19
Goedemorgen, Vandaag hebben Maartje en ik besloten om mee te lopen bij het ziekenhuis. In het ziekenhuis doen ze altijd in de ochtend beginnen met de ronde, het ziekenhuis ligt op dit moment erg vol dus duurde de ronde ook echt ERG lang. Verder hebben we niet veel gedaan, aan het einde van de ochtend zaten we bij nursing station en er moest een meisje een infuus krijgen. Het prikken bij haar ging dus lastig, het meisje is 8 keer geprikt voordat het infuus goed zat, ,maar het meisje was echt super stoer, alle 8 keer dat ze geprikt werd gaf ze geen kick. We hebben de middag vrij genomen, we hadden in de middag geen brood meer dus zijn Maartje en ik even snel naar de winkel om de hoek gelopen om daar wat brood te halen verder in de middag hebben we wat spelletjes gespeeld. Ik heb ook mijn ondergoed en bh’s gewassen tijdens het wassen zag ik 2 apen in de bomen klimmen dat was wel echt heel leuk om te zien. Om 5 uur kwam iemand naar ons om de rest van onze was te doen. We hebben dus eigenlijk geen normaal eten meer dus maken we vanavond van alle left overs wat eten. We hebben hier in de avond dus niet veel te doen dus zijn we allemaal weer gaan chillen en daarna naar bed gegaan

12-04-19
Goedemorgen, vandaag gaan we weer de drukte opzoeken. Om 10 uur zijn we richting de bus gelopen. Toen we bijna aan kwamen op het busstation, werden we bijna aangereden door 2 bussen en er stapte allemaal mannen uit en zeiden van kom met ons mee, i love you en dat soort gekke praat. Na een paar minuten wachten zagen we mama Consulata al in een bus aan komen ze had al tickets en plaatsen in de bus voor ons gefixt dus dat was echt top. Na ongeveer 2 uur in de bus kwamen we weer aan in het drukke Kisumu. We werden door tuk tuk Sammy opgehaald van het busstation en naar de compound gebracht waar Demi en Karlijn verblijven. Daar zagen we Mariëlle en Millecent al zitten. We hadden om half 5 met Mariëlle afgesproken bij Dunga Hill voor een meeting en om een lekker hapje te eten. Ik kreeg helaas wat vervelend nieuws te horen uit Nederland maar gelukkig gaat alles nu weer goed. Rond 9 uur zijn we terug gebracht naar ons compound door tuk tuk Maurice. Wat ik hier dus echt niet gemist heb in Kisumu is de herrie overal. Je hoort heel veel muziek en geluiden, ik ga vannacht vast wel de moskee horen en daarna de haan… jeej ZIN IN. Nou alvast slaap lekker en morgen heb ik een lekker relax dagje samen met Aleyna.

13-04-19
Goede….. Nee helemaal geen goede morgen. Wat was dat een verschrikkelijke nacht zeg, zoals ik al eerder zei was het heel rumoerig in Kisumu. Vannacht was er een soort van feest/kerkdienst van half 10 s ’avonds tot 5 uur s ’nachts, na 5 begon de moskee met jengelen en na de moskee begon die verschrikkelijke haan te kukelen. Ik heb dus deze nacht geen oog dicht gedaan, mijn wallen waren dus ook erg aanwezig. De meiden gingen vandaag naan Kakamega Forest, behalve Aleyna en ik. Ik ging niet mee omdat de wandeltocht ongeveer 4 a 5 uur was, en dat kan ik helaas niet met mijn knieën. Toen de andere meiden met Mariëlle weggingen zijn Aleyna en ik wat boodschappen gaan halen. In de supermarkt werden we lastig gevallen door een meneer die heel erg high was, hij volgde ons tot aan ons compound dat was niet echt prettig. Gelukkig kwam mama Millecent op het juiste moment aan, we hebben eerst nog even gepraat en daarna bracht ze ons naar Pabari Paradise zodat wij daar lekker konden zwemmen en uitrusten van de lange nacht. We kwamen in gesprek met en Nederlands koppel die deze dag weer terug vertrokken naar Nederland, de mevrouw vertelde ons dat ze ook ooit coach is geweest van studenten. Ze vertelde ook wel schokkende verhalen over Russia, dat is het ziekenhuis waar ik stage ga lopen straks in Kisumu. Wat ik erover hoorde is dat ik een sterke maag moet hebben en mijn borst maar nat moet maken. We hadden ook maar besloten om deze nacht te verblijven bij Pabari om even op rust te komen. Om 5 uur zijn we terug gegaan naar het andere compound om de meiden op te wachten en om onze spullen te pakken voor vannacht. We hadden onze spullen bij Pabari gedropt en zijn daarna gaan pinnen en een hapje gaan eten bij laughing Buddha, een perfecte plek voor mij omdat alles daar vegetarisch is. Na het eten waren we alle 3 super moe en zijn terug gegaan naar Pabari. Ik heb nog een lekkere douche genomen en wilde daarna gaan slapen. Aleyna was al in slaap gevallen en had dus een groot plek bezet genomen van het bed, ik wilde haar niet wakker maken dus ben ik maar op de bank gaan slapen.

14-04-19
Zo he he, een fijne nachtrust gehad de bank lag stiekem best wel lekker, alleen 1 nadeel van op de bank slapen is dat je geen klamboe hebt dus hebben de muggen vannacht weer lekker van mij gesmikkeld. Vandaag gaan we weer terug naar Rangala dus wilden Maartje en ik graag nog naar een internetcafé om daar nog wat dingen te downloaden. We belden Tuk Tuk Maurice om ons te brengen naar het internetcafé, maar die was helaas dicht, daarna bracht hij ons naar een ander café, maar die hadden dus geen wachtwoord van de wifi code… heel gek. Dus zijn we voor saus daar naar toe gereden. Ondertussen hebben Maartje en ik nog even rond gekeken in de supermarkt en daar wat beauty spulletjes gekocht, we blijven toch vrouwen. Eenmaal terug bij Pabari hebben we nog wat kaart spelletjes gespeeld en daarna kwam Mariëlle ons op halen om nog bij safaricom wat extra mb’s te kopen en om onze boodschappen te doen. Na de boodschappen zijn we gebracht naar de buslijn, we werden daar weer heel erg lastig gevallen door alle mannen, we moesten maar zeggen dat we alle 3 getrouwd zijn, dat maakte hun allemaal niet uit. Dus hebben we maar niet zo aardig ons raampje dichtgeschoven. Eenmaal aangekomen in Rangala hadden we weer het zelfde probleem met de mannen, we werden omsingeld door mannen met de vraag of we met hun mee wilden, er zou eigenlijk iemand ons ophalen maar die was er nog niet, Ik heb Mariëlle maar gebeld en ze zei dat we toch maar weg moesten lopen voor onze eigen veiligheid. We hebben vanavond heerlijk gegeten ik ga zo lekker douchen mijn kamer opruimen en dan maar weer mijn bedje in. Slaaplekker alvast

-xxx- Fenna

  • 23 April 2019 - 18:55

    CoMu:

    Hee Fenna, was die mevrouw Ineke of Helma die coach geweest was?
    De kinderen poetsen hun tanden met n stokje waar wat rafels aanzitten. Soms met zand of zout.
    Zijn jullie bij Pabari wezen zwemmen of Pandas Paradise?
    Is Marielle niet bij jullie in Rangala? Zij kan ook n hoop regelen voor jullie hoor. Gewoon aangeven aan haar. Zij is jullie coach.
    En Consolata kan dat ook in Rangala. Zij is wel erg lief, en heel doortastend en dat heb je daar nodig. Groetjes...

Tags: Stage, Kenia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Rangala

Stage in Kenia

Hierbij neem ik jullie mee met mijn stage reis naar kenia

Recente Reisverslagen:

17 Juni 2019

Week 11

11 Juni 2019

Week 10

03 Juni 2019

Week 9

27 Mei 2019

Week 8

20 Mei 2019

Week 7
Fenna

Actief sinds 14 Feb. 2019
Verslag gelezen: 256
Totaal aantal bezoekers 3794

Voorgaande reizen:

28 Maart 2019 - 25 Augustus 2019

Stage in Kenia

Landen bezocht: